בהרי יהודה בין עצים ושיחים, עומד בגאון בי”ס אלון. בבניין הראשון תלמידי א’ הרכים, לומדים קריאה, חשבון וגם משחקים. בבניין השני תלמידי ב’ ו- ג’ שוכנים, לומדים כבר אנגלית ומדעים. ובבניין השלישי ממוקמים, תלמידי כיתות ד’, ה’, ו’ הבוגרים, שבנוסף ללימודים גם מנגנים. ובחוץ החצר פורחת, ובהפסקות מטיילים בה התלמידים בנחת. מי לכדורגל ומי לפינת החי, לכדורסל וסתם לבילוי של פנאי. בסוף יום של לימודים, הביתה התלמידים בשמחה חוזרים.
ביה”ס אלון הוא בי”ס אזורי של המועצה האזורית מטה יהודה בשטחו של קיבוץ קרית ענבים.
משנת הלימודים תשס”ה ביה”ס הפך להיות בי”ס שש – שנתי (א’ – ו’) המקבל תלמידים מהקבוצים והמושבים הסמוכים אליו: קרית ענבים, מעלה החמישה, נווה אילן, נטף, שורש, שואבה, בית נקופה, יד השמונה וחוות שער הגיא.ביה”ס בשנת הלימודים תשע”א מונה: 13 כיתות, 329 תלמידים, 13 מחנכים וכ- 15 מורים מקצועיים.ביה”ס משתייך לבתי הספר הקהילתיים וככזה, מקיים פעילויות וקשר רציף עם הקהילות סביבו. בביה”ס פועלים ועדי הורים כיתתיים והנהגה משותפת המורכבת מנציגי ועדי ההורים הכיתתיים, נציגי ההנהלה הפעילה (ביה”ס הוא אגודה שיתופית) ונציגי מורים. כל אלו חוברים יחדיו לקידום מטרותיו של ביה”ס מתוך האמונה כי בדרך זו של שותפות, מחויבות ואחריות כל השותפים (מורים, הורים וקהילות) נצליח לקדם את ביה”ס בתחומים השונים : חינוכיים, ערכיים וחברתיים.
מאפשרים חינוכיים וחברתיים:
כיתות מחשבים: בביה”ס 2 כיתות מחשבים המשמשים להוראה פעילה בשיעורי חשבון 10 (שעה שבועית לכל תלמיד) וכן לישומי מחשב ואינטרנט במקצועות הלימוד השונים.
ספריה: ספרי יעץ וספרי קריאה, בעברית ואנגלית, להשאלה.
אולם ספורט: שופץ ע”י המועצה.
אודיטוריום: מכיל כ – 300 מקומות ישיבה, מערכת אור קולית ומסך גדול. משמש לפעילויות תרבות, טקסים וערבי כיתה.
חדרי ספח: חדר אומנות, חדר תנועה, מעבדה, חדר אנגלית וחדרי מוסיקה.
ביה”ס “אלון” מתאפיין כבית ספר סביבתי. אנו משתמשים בטבע הסובב אותנו להעמקת ההכרות של התלמידים עם הסביבה הקרובה: חי צומח ומסלע. בלימודי המדעים משולבות בתהליכי הלמידה סביבות החיים הטבעיות של ביה”ס, וכן פינת החי, גינת התבלין והאקווריום.
פינת חי עם מיגוון בע”ח: מכרסמים, ציפורים ועופות. אל פינת החי מגיעים התלמידים באופן חופשי בהפסקות, וכן במסגרת שיעורי המדעים ואיכות הסביבה.
חממה וגינת תבלין: במסגרת לימודי הסביבה הוקמה ביה”ס גינת צמחי תבלין. הילדים נחשפים לסוגי הצומח בהם עושה האדם שימוש. בשנת הלימודים תשע”א תיפתח חממה לצמחי תבלין ונוי.
בי”ס מנגן:
ביה”ס אלון מקדם את הוראת המוסיקה כחלק מהתפיסה החינוכית הרואה במוסיקה דרך לביטוי אישי של כישרונות תלמידיו. דרך הוראת המוסיקה נחשפים התלמידים לערכים של כבוד, עבודת צוות, הקשבה, סובלנות, שונות ועוד. לימודי המוסיקה הם חלק מתוכנית “קרן קרב”. לימודי המוסיקה מתחילים כבר בכיתה א’. בכיתה ג’ לומדים התלמידים לנגן בחלילית סופרן ובכתה ד’ מתווספת אליה חלילית אלט. בכיתות ה’-ו’ בוחרים התלמידים בין גיטרה, חליל צק וקלרינט. התלמידים מנגנים בהרכבים שונים ומשתתפים בטקסים בית ספריים ובערבי כיתות.ביה”ס קיימים הרכבים: חבורת זמר, תזמורת, אנסמבל חליליות והרכב גיטרות.ביה”ס מתהדר במרחבים פתוחים, יער נפלא ומגרשי משחקים רבים המאפשרים מגוון רחב של פעילות בהפסקות ותורמים לאווירה הרגועה בביה”ס.מרכז שילוב ובו כתה להוראה מתקנת, כתה לריפוי בעיסוק וכתה לטיפול בבע”ח.
רפורמות חינוכיות:
בשנת הלימודים תשס”ו ניכנס ביה”ס לרפורמת “דברת” במהלך כולל שעשתה המועצה האזורית מטה יהודה. רפורמה זו התקיימה שנתיים, במהלכה הוארך יום הלימודים. ניתנו 7 שעות פיצול לכיתות א’ – ב’ (לכל אחת) וכן שיעורי העשרה מגוונים, לתלמידים. שופרו תנאי העבודה של המורים – בניית שירותים ופינות עבודה.
בשנת הלימודים תשס”ח ניכנס ביה”ס לרפורמת “אופק חדש”. הרפורמה אפשרה את העמקת הקשר מורה-תלמיד, מתן מענה דיפרנציאלי לתלמידים, שעות פרטניות, נוכחות רבה של מורים בביה”ס, שיפרה את מעמד המורה והכנסתו ועוד.
ביה”ס (באמצעות משרד החינוך) פועל להתמקצעות צוות ההוראה בהלימה לדרישות משרד החינוך ותוכניות הלימוד מבוססות הסטנדרטים החדשות.
ביה”ס בנה מערכת שעות המאפשרת למורים לקבל הדרכות במסגרת יום הלימודים ע”י מדריכות השפה, המתמטיקה והמדעים וכן יציאה להשתלמויות בפסג”ה. כמו
כן קיים ביה”ס כל השנים השתלמויות מוסדיות במטרה לפתח שיח ותרבות ארגונית אחידים ומקצועיים של כל חברי הצוות.
בשנת הלימודים תש”ע הכנסנו לביה”ס תוכנית גישור הפועלת באמצעות חברת “גבים”. התוכנית באה להעמיק את השיח המיטבי בין כל השותפים בביה”ס. התוכנית כוללת השתלמות שנתית של 44 שעות, לצוות החינוכי. הוקמה מנהיגות מגשרת צעירה של תלמידים מכיתות ג’ – ה’ המקבלים הדרכה פעם בשבועיים. ההורים היו שותפים לחשיפה ראשונית בפעילות ערב- “במת גישור”.
בשנת הלימודים תשע”א העמקנו את תוכנית הגישור. תלמידים כיתות ב’-ו’ יחשפו לשפה הגישורית במסגרת שעה שבועית. הצוות ימשיך לקבל ליווי והדרכה וכך גם המנהיגות המגשרת הצעירה. השנה נקיים פעילויות משותפות עם ההורים בנושא הגישור במטרה לבנות שפה בית ספרית משותפת לקהילת ביה”ס:תלמידים, מורים והורים.